Taping is een onderdeel van de kinesitherapie waarbij men, door gebruik van verschillende soorten tapemateriaal,  een ondersteunend effect wil bekomen naast de manuele behandeling. Enerzijds maak ik gebruik van de klassieke tapetechnieken, anderzijds van kinesiotaping.

Bij de klassieke taping wordt gebruik gemaakt van niet-elastische witte tape. Het heeft als doel om een gewricht te ondersteunen, te stabiliseren en/of te immobiliseren. Vaak maakt men gebruik van deze techniek bij het behandelen van sporters met verstuikingen of minder stabiele en instabiele gewrichten. Natuurlijk kan deze ook worden toegepast bij orthopedische en andere vormen van revalidatie.

Kinesiotaping is een specifieke tapetechniek waarbij gebruik gemaakt wordt van de natuurlijke herstelprocessen van het lichaam. De tape heeft als doel om het zenuwstelsel en het circulatiesysteem te activeren waardoor de aangedane spieren en pezen sneller en beter herstellen.

De tape heeft als eigenschap dat hij dezelfde rekbaarheid heeft als de huid. Die rekbaarheid wordt gebruikt om een liftende werking te verkrijgen van de huid waardoor er meer ruimte in het gebied net onder de huid ontstaat, waar receptoren, bloed- en lymfevaten liggen.

Bij het aanbrengen van de tape krijgen we een onmiddellijke drukvermindering waardoor de bloedcirculatie en lymfeafvoer, die verstoord zijn bij het voordoen van een letsel, gestimuleerd worden. Bovendien neemt de druk op de receptoren af met een onmiddellijke pijnvermindering als gevolg. Het verschil met een conventionele witte sporttape is dat die meer gericht is op het beperken van beweging, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer beperkt worden.

Samenvattend heeft kinesiotape de volgende effecten:

- De spierfunctie verbeteren door tonusregulatie

- Belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer opheffen

- Pijndemping

- Het ondersteunen van de gewrichtsfunctie door  enerzijds

correcties van de bewegingsrichting aan te brengen,  het vergroten

van de stabiliteit en het stimuleren van de proprioceptie

- Neuro-reflectoire beïnvloeding

Het voordeel van deze methode is dat de tape gemakkelijk enkele dagen kan blijven zitten en er ook goed mee kan gesport worden.

Bovendien is de tape hypoallergeen en ademend waardoor de huid deze ook makkelijk zal verdragen.

Het toepassingsgebied van deze tape is zeer ruim en kan zowel gebruikt worden bij topsporters, recreatieve sporters en orthopedische aandoeningen. De tapemethode is heel effectief bij overbelastingsletsels zoals tendinitis van verschillende pezen. Ook bij acute verstuikingen van gewrichten wordt een bijzonder goed effect genoteerd. De tape kan ook gebruikt worden aanvullend op de behandeling van oedeem, chronische rugpijn, houdingscorrectie, hoofdpijn, ...