Manuele therapie is een specifieke tak van kinesitherapie. Het is een wetenschappelijk onderbouwde methode waarbij specifieke manipulatieve en mobiliserende technieken worden gebruikt om gewrichten bewegelijker te maken. Het doel van manuele therapie is enerzijds het beter laten functioneren van de gewrichten en anderzijds je houding en bewegingen te verbeteren en optimaliseren

We gebruiken manuele therapie ook om spier-, pees- en zenuwaandoeningen te behandelen.

Enkele voorbeelden van klachten zijn:

- Nek- en hoofdpijn

- Kaakpijn

- Schouderpijn ten gevolge van overbelasting

- Tenniselleboog

- Bekkeninstabiliteit bij zwangeschap

- Lage rugpijn ten gevolge van een blokkage van facetgewrichten

- Knie- en enkelproblemen

- Inknelling van een zenuw ten gevolge van een impingement

- Enz.

De manueel therapeut probeert steeds op zoek te gaan naar de onderliggende oorzaak van de klachten. Dit wil zeggen dat er gekeken wordt naar mogelijke verbanden tussen de verschillende lichaamsregio’s en bewegingsstelsels. Zo kan bijvoorbeeld een schouderklacht veroorzaakt worden door een beperking in de nekwervels. Elke behandeling wordt daarom voorafgegaan door een vraaggesprek en een functieonderzoek. Manueel therapeutisch onderzoek kan zo een uitstekende aanvulling vormen op de diagnose van een arts.

Het behandelprogramma van een manueel therapeut wordt verder aangevuld met medische oefenprogramma’s, houding- en bewegingstips, goede instructies en inzicht in gezond bewegen, een thuisprogramma; dewelke progressief  opgebouwd en individueel begeleid wordt.